Regulamin
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
PODMIOTU LECZNICZEGO PROVITA 001
- Postanowienia ogólne
- Struktura organizacyjna zakładu leczniczego; organizacja oraz zadania jednostki i komórek organizacyjnych; sposób kierowania Provita 001
III. Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych oraz organizacja przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat
- Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą
- Prowadzenie dokumentacji w podmiocie leczniczym oraz wysokość opłat za udostępnianie dokumentacji medycznej
- Prawa i obowiązki pacjenta; reklamacje
VII. Zasady współpracy z lekarzami
VIII. Postanowienia końcowe
- POSTANOWIENIA OGÓLNE
- 1
Provita Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest podmiotem leczniczym działającym na podstawie:
1) obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności:
- a) ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej,
- b) ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarz dentysty,
- c) ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej,
- d) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
2) wpisu Podmiotu leczniczego do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą Nr księgi rejestrowej: 000000227783, organ rejestrowy: Wojewoda mazowiecki, data wpisu do rejestru 12 marca 2020 r.
3) umowy spółki z dnia 19 grudnia 2019 r.;
4) Regulaminu organizacyjnego.
- 2
- Provita Poliklinika Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi podmiot leczniczy pod nazwą: Provita 001 (dalej: Provita ).
- Provita Poliklinika Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. St. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000826186.
- Podmiot leczniczy wykonuje działalność leczniczą w zakładzie leczniczym Provita 001 , zwanym dalej „Provita ”.
- 3
Regulamin organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem” określa organizację i porządek procesu udzielenia świadczeń zdrowotnych w Provita .
- 4
- Siedzibą Provita Poliklinika jest miasto stołeczne Warszawa, ul. Bagatela 10/5, 00-585 Warszawa.
- Miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych są pomieszczenia Provita 001 mieszczące się przy ul. Baboszewskiej 1 lok. 2U4, 02-647 Warszawa.
- Podmiot leczniczy może świadczyć specjalistyczne usługi zdrowotne na rzecz innych podmiotów leczniczych zgodnie z zawartymi umowami.
- 5
Celem Podmiotu leczniczego jest:
1) organizowanie i udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych pacjentom;
2) wykonywanie badań diagnostycznych w celu rozpoznania stanu zdrowia i ustalenia dalszego postępowania leczniczego;
3) wykonywanie innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów odrębnych, regulujących zasady ich wykorzystania wobec pacjentów wymagających świadczeń ambulatoryjnych;
4) realizacja zadań badawczych w powiązaniu z udzielaniem ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych.
- 6
Do zadań Podmiotu leczniczego należy w szczególności:
1) udzielanie ambulatoryjnych specjalistycznych świadczeń zdrowotnych, w tym w szczególności diagnostyka i leczenie w zakresie dziedzin medycznych poszczególnych komórek organizacyjnych;
2) udzielanie indywidualnych porad i konsultacji;
3) orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia, w tym o czasowej niezdolności do pracy;
4) współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, szkołami, zakładami pracy, organizacjami i stowarzyszeniami;
5) prognozowanie i organizowanie działalności profilaktyczno-leczniczej;
6) działania edukacyjne, promocja zdrowia i działania mające na celu profilaktykę zdrowia;
7) prowadzenie badań naukowych lub badań klinicznych, a także prac badawczo-rozwojowych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia.
- 7
- Podmiot leczniczy wykonuje działalność leczniczą w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są w zakresie następujących funkcji ochrony zdrowia:
1) leczenie ambulatoryjne specjalistyczne w dziedzinach:
- a) poradnia neurologiczna,
- b) poradnia reumatologiczna,
- c) poradnia pediatryczna,
- d) poradnia zdrowia psychicznego.
2) pomocnicze usługi opieki zdrowotnej:
- a) diagnostyka laboratoryjna we wszystkich zarejestrowanych dziedzinach
- b) diagnostyka obrazowa (USG)
3) profilaktyka i zdrowie publiczne:
- a) punkt szczepień,
- b) gabinet diagnostyczno- zabiegowy.
- STRUKTURA ORGANIZACYJNA ZAKŁADU LECZNICZEGO; ORGANIZACJA ORAZ ZADANIA JEDNOSTKI I KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH; SPOSÓB KIEROWANIA PROVITA 001
- 8
- Strukturę organizacyjną Provita Polikinika stanowi jednostka organizacyjna Provita, mieszcząca się przy ul. Baboszewskiej 1 lok.2U4, 02-647 Warszawa.
- W skład jednostki organizacyjnej Provita 001 wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) poradnia neurologiczna;
2) poradnia reumatologiczna;
3) poradnia pediatryczna;
4) poradnia zdrowia psychicznego;
5) gabinet szczepień,
6) gabinet diagnostyczno – zabiegowy,
7) rejestracja
8) administracja.
- Schemat struktury organizacyjnej Provita 001 określa załącznik nr 1 do Regulaminu.
- 9
Do zadań jednostki organizacyjnej Provita 001 , o której mowa w § 8 ust. 1, należy w szczególności:
1) realizacja świadczeń zdrowotnych i innych zadań Provita 001 przydzielonych w oparciu o postanowienia Regulaminu, ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej lub inne obowiązujące przepisy prawa oraz zarządzenia Dyrektora;
2) inicjowanie działań służących skuteczniejszej realizacji zadań Provita 001;
3) opracowywanie wniosków do projektów planu finansowego i inwestycyjnego Provita 001 na dany rok, realizacja zadań wynikających z tych planów oraz innych programów przyjętych w Provita 001 ;
4) działanie na rzecz pozyskiwania ponadplanowych środków finansowych na zadania realizowane przez daną jednostkę organizacyjną;
5) opracowywanie sprawozdań z wykonywanych zadań zleconych przez Dyrektora oraz sprawozdań i informacji wynikających z odrębnych przepisów obowiązującego prawa;
6) opracowywanie projektów odpowiedzi na pisma właściwych organów administracji publicznej w zakresie zadań jednostki organizacyjnej;
7) prowadzenie bazy danych obejmującej sfery działalności Podmiotu w zakresie działania danej jednostki organizacyjnej;
8) przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych w zakresie gromadzonych informacji;
9) przestrzeganie zasad zarządzania jakością ISO norma PN-EN ISO 9001:2009, w tym misji i celów strategicznych Podmiotu;
10) realizowanie innych zadań, przypisanych podmiotom leczniczymi i określonych przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
- 10
- Do zadań komórek organizacyjnych, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 1-6, należy udzielanie świadczeń zdrowotnych służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia w zakresie danej dziedziny medycyny.
- Do zadań rejestracji należy:
1) zapisywanie pacjentów na wizyty;
2) informowanie pacjentów o ich prawach, w szczególności o możliwości uzyskania finansowanych przez NFZ świadczeń opieki zdrowotnej;
3) udzielanie kompleksowej i rzetelnej informacji na temat zasad funkcjonowania placówki oraz oferowanych przez nią świadczeń zdrowotnych;
4) zapobiegać sytuacjom konfliktowym;
5) planowanie terminów wizyt, prowadzenie i stałe aktualizowanie kalendarza rejestracji oraz informowanie o zmianach w harmonogramach przyjęć lekarzy i odwołanych terminach;
6) odbieranie od pacjentów wniosków, oświadczeń lub upoważnień;
7) wydawanie pacjentom i osobom upoważnionym wyników badań i dokumentacji medycznej;
8) prowadzenie ewidencji usług medycznych wykonywanych w placówce;
9) rozliczanie wizyt i wydawanie paragonów.
- Do zadań administracji należy:
1) prowadzenie statystyki medycznej i dokumentacji inwentarzowej, w tym także ewidencji środków trwałych;
2) wykonywanie kopii dokumentacji medycznej i druków medycznych, zgodnie z zapotrzebowaniem;
3) sporządzanie obowiązujących sprawozdań statystycznych;
4) sporządzanie indywidualnych list wynagrodzeń i prowadzenie ewidencji wynagrodzeń zgodnie z obowiązującymi przepisami;
5) prowadzenie dokumentacji ubezpieczeń społecznych pracowników, osób zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę;
6) wydawanie zaświadczeń pracownikom, przygotowywanie dokumentacji do świadczeń emerytalnych, rentowych, wypadkowych, macierzyńskich, chorobowych i wypadkowych;
7) prowadzenie dokumentacji i ewidencji na potrzeby organów kontroli skarbowej, w tym księgi przychodów i rozchodów, łącznie z deklaracjami podatkowymi wymaganymi odrębnymi przepisami;
8) prowadzenie administracji siecią komputerową, dbanie o bezpieczeństwo danych zawartych w systemach informatycznych i dokumentacji medycznej Provita.
- Zadania z zakresu księgowości prowadzi firma zewnętrzna MTL Perfect Sp. z o.o. NIP: 9512321982 REGON: 142570865 Al. Piłsudskiego 55A 05-270 Marki na podstawie zawartej umowy.
- 11
- Komórki organizacyjne Provita 001 oraz osoby wykonujące pracę bądź świadczące usługi w ramach tych komórek, obowiązane są do współdziałania dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania Podmiotu pod względem diagnostyczno-leczniczym, pielęgnacyjnym i administracyjno-gospodarczym.
- Współdziałanie, o którym mowa w ust. 3, odbywa się z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta.
- 12
- Zakres czynności pracownika lub współpracownika Provita 001 określa Regulamin oraz umowa o pracą bądź umowa o udzielanie świadczeń zdrowotnych.
- Osoby wykonujące zawody medyczne, udzielające świadczeń zdrowotnych w Provita 001 na jakiejkolwiek podstawie prawnej, są samodzielne w zakresie udzielanych świadczeń zdrowotnych i podejmowanych decyzji diagnostyczno-terapeutycznych.
- 13
- Provita 001 kieruje i reprezentuje na zewnątrz Kierownik.
- Kierownik powołuje i odwołuje zarząd spółki Provita Poliklinika Sp. z o.o.
- Do kompetencji Kierownik Provita 001 należy:
1) reprezentowanie Provita 001 na zewnątrz;
2) prowadzenie bieżących spraw Provita 001 związanych z administrowaniem i organizacją jego pracy;
3) zapewnienie prawidłowego funkcjonowania Provita 001 – zgodnie z jego celem, umową spółki oraz kierunkami przyjętymi przez wspólników;
4) współkoordynowanie i nadzorowanie pracy poszczególnych komórek i pracowników w celu osiągnięcia przez spółkę jak najlepszej efektywności i zamierzonych wyników;
5) kształtowanie dobrego imienia i pozytywnego wizerunku spółki wśród pracowników oraz na rynku;
6) podejmowanie decyzji w sprawach współpracy gospodarczej z innymi podmiotami lub lekarzami;
7) podejmowanie decyzji w sprawach związanych z nawiązywaniem, zmianą i rozwiązywaniem stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej;
8) kierowanie pracą podległego personelu;
9) wykonywanie innych niezbędnych lub wymaganych prawem czynności związanych z funkcjonowaniem Provita 001;
10) wydawanie zarządzeń wewnętrznych regulujących bieżącą działalność Provita;
11) wyrażanie zgody na wizyty przedstawicieli medycznych.
- Kierownik Provita nie może ingerować w merytoryczną warstwę procesu udzielania świadczeń zdrowotnych.
III. PRZEBIEG PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH ORAZ ORGANIZACJA PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH W PRZYPADKU POBIERANIA OPŁAT
- 14
- Provita 001 organizuje świadczenia zdrowotne w sposób zapewniający pacjentom:
1) świadczenia zdrowotne adekwatne do ich stanu zdrowia;
2) świadczenia zdrowotne odpowiadające potrzebom pacjentów.
- W przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych uwzględnia się:
1) prawa i obowiązki pacjenta wynikające z obowiązujących przepisów prawa;
2) wymogi określone w obowiązujących przepisach prawa;
3) zasady wynikające z procedur i standardów postępowania wdrożonego w Provita 001;
4) zasady wynikające z aktualnej wiedzy medycznej.
- Podmiot i jego pracownicy zobowiązują się zachować w tajemnicy informację związaną z pacjentem, a uzyskaną w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.
- 15
- Provita 001 jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 21:00, w soboty od 9:00 do 15:00.
- Informacje o godzinach otwarcia poszczególnych jednostek Provita 001 są umieszczone w miejscach ogólnie dostępnych dla pacjentów na terenie Provita 001 oraz na stronie internetowej www.provitapoliklinika.pl.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są w godzinach otwarcia Provita 001, w terminie i czasie wcześniej ustalonym z recepcją w trakcie rejestracji świadczenia.
- Wyniki badań można odbierać w recepcji w godzinach otwarcia Provita 001.
- 16
- Rejestracja pacjentów odbywa się osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej:
1) w siedzibie Provita 001 ,
2) telefonicznie,
3) internetowo na stronie: www.provitapoliklinika.pl.
– z określeniem rodzaju usługi medycznej, osoby świadczącej usługę, wyznaczeniem dnia i godziny realizacji świadczenia zdrowotnego;
- Pacjent zgłaszając się do Provita 001 w celu uzyskania świadczenia zdrowotnego zobowiązany jest mieć przy sobie i okazać na wezwanie dokument potwierdzający tożsamość.
- W przypadku pacjentów rejestrujących się on-line wymagane jest podanie numeru PESEL, jeśli posiada oraz daty urodzenia.
- 17
- Świadczenia zdrowotne udzielane przez Provita 001 są dla pacjenta odpłatne.
- Świadczenia zdrowotne udzielane w Provita 001 nie są refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
- Świadczenia zdrowotne są dla pacjenta nieodpłatne w przypadkach określonych w art. 15 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalność leczniczej, a także w przypadku udzielenia pacjentowi świadczenia zdrowotnego w ramach zawartej przez Provita 001 umowy z innym podmiotem.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są w terminie uzgodnionym z pacjentem w ramach możliwości Provita 001, w godzinach otwarcia.
- Pacjent ma prawo do uzyskania w rejestracji Provita 001 informacji dotyczącej jego prawa do nieodpłatnego świadczenia zdrowotnego finansowanego przez innego płatnika.
- 18
- Podmiot pobiera opłaty zgodnie z cennikiem.
- Wysokość aktualnych opłat określa cennik, znajdujący się na stronie www.provitapoliklinika.pl.
- Informacje na temat cen można też uzyskać w rejestracji.
- 19
- Odpłatne świadczenia zdrowotne są udzielane:
1) w sposób nieograniczający dostępności świadczeń dla pacjentów, którym świadczenia muszą być udzielone nieodpłatnie;
2) w sposób zapewniający poszanowanie zasady sprawiedliwego, równego i przejrzystego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej;
3) zgodnie z kryteriami medycznymi.
- Odpłatne świadczenia zdrowotne udzielane są w miarę możliwości w dniu zgłoszenia lub w innym terminie uzgodnionym z pacjentem, według ustalonej kolejności w dniach i godzinach ich udzielania.
- 20
- Podmiot nie może odmówić udzielenia świadczenia zdrowotnego osobie, która potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia i uzależnić jego udzielenie od uprzedniego uiszczenia opłaty.
- Lekarz jest zobowiązany do nieodpłatnego udzielenia pomocy w przypadku zagrożenia życia pacjenta.
- Jeżeli pacjent będący na wizycie wymaga transportu medycznego i hospitalizacji, to lekarz udzielający świadczenia jest zobowiązany wezwać zespół ratownictwa medycznego.
- 21
- Pacjent jest zobowiązany do uiszczenia opłaty za wizytę podczas rejestracji w recepcji przed umówioną wizytą.
- Jeżeli w trakcie wizyty zostały zrealizowane dodatkowe świadczenia pacjent zobowiązany jest zgłosić się w recepcji w celu uiszczenia należności.
- W przypadku nieuiszczenia w wymaganym terminie opłaty za badanie pobrany materiał jest utylizowany.
- Dostępnymi w Provita 001 formami płatności są:
1) gotówka;
2) karta płatnicza
3) przedpłata na konto: 16 1140 2004 0000 3902 7982 1354.
- W przypadku świadczeń zdrowotnych udzielanych w niedzielę cena wizyty u niektórych specjalistów może być o 50% wyższa niż w inne dni tygodnia.
- 22
- W Provita 001 można wykonywać szczepienia obowiązkowe oraz zalecane.
- W celu wykonania szczepienia obowiązkowego Provita 001 musi dysponować: kartą uodpornienia oraz książeczką szczepień.
- Brak jednego z dokumentów, o których mowa w ust. 2, powoduje, że lekarz może wykonać jedynie badanie kwalifikacyjne do szczepienia, ważne 24 godziny.
- Karty uodpornienia, którymi przychodnia dysponuje, są na żądanie rodziców przekazywane za pokwitowaniem osobie przeprowadzającej obowiązkowe szczepienie ochronne.
- WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA Z INNNYMI PODMIOTAMI WYKONUJĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ
- 23
- W celu zapewnienia prawidłowości leczenia pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, Provita 001 współdziała z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą lub udzielającymi świadczeń zdrowotnych na rzecz tych pacjentów.
- Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą odbywa się z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta.
- 24
- Provita 001 może wykonywać usługi medyczne na rzecz innych podmiotów wykonujących działalność leczniczą, publicznych i niepublicznych, na podstawie zawartych umów, określających rodzaj wykonywanych świadczeń zdrowotnych i usług z nimi związanych, sposób ich realizacji i zasady płatności.
- Wykonywanie usług medycznych na rzecz innych podmiotów nie może zakłócać porządku udzielania świadczeń przyjętego wobec pacjentów Provita 001.
- PROWADZENIE DOKUMENTACJI W ZAKŁADZIE LECZNICZYM ORAZ WYSOKOŚĆ OPŁAT ZA UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ
- 25
- Provita 001 prowadzi dokumentację dotyczącą organizacji i funkcjonowania podmiotu leczniczego.
- Provita 001 prowadzi dokumentacją medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych oraz zapewnia ochronę i poufność danych zawartych w tej dokumentacji, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a w przypadku udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych przez płatnika innego niż pacjent – także zgodnie z wymogami określonymi przez płatnika świadczeń.
- Dokumentacja medyczna prowadzona jest w postaci papierowej i/lub elektronicznej.
- 26
- Dokumentację medyczną w Provita 001 prowadzi się zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, regulaminem oraz umową zawartą z osobami wykonującymi zawody medyczne.
- W przypadku konieczności poprawienia wpisu elektronicznego z zakończonej wizyty nie wolno modyfikować wpisu podstawowego, lecz należy utworzyć nowy wpis i wskazać, do której wizyty się odnosi. Każda zmiana wpisu musi zawierać wskazanie przyczyny modyfikacji.
- Wszelkie dokumenty, który wymagają pisemnego podpisu pacjenta (np. zgoda na zabieg, upoważnienie do udzielania informacji o stanie zdrowia), przekazuje się po zakończeniu wizyty niezwłocznie do rejestracji.
- 27
- Provita 001 prowadzi i przechowuje dokumentację medyczną, o której mowa w § 26 ust. 1, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Dokumentacja medyczna przechowywana jest w pomieszczeniach siedziby Provita 001 lub archiwum zewnętrznym.
- Dokumentacja administracyjna i pracownicza oraz dokumentacja związana ze współudziałem w prowadzeniu badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych przechowywana jest w pomieszczeniach siedziby Provita lub archiwum zewnętrznym. Dokumenty archiwalne, rachunkowe oraz dokumentację kadrową przechowuje zewnętrzne biuro rachunkowe.
- 28
- Zadaniem Provita 001 jest prowadzenie dokumentacji medycznej związanej z udzielaniem pacjentom świadczeń zdrowotnych. Dokumentacja medyczna składa się z:
1) dokumentacji indywidualnej wewnętrznej;
2) dokumentacji indywidualnej zewnętrznej;
3) wewnętrznej dokumentacji zbiorczej.
- Dokumentację indywidualną wewnętrzną stanowi historia zdrowia i choroby pacjenta.
- Dokumentację indywidualną zewnętrzną stanowią:
1) skierowania do szpitala lub innych podmiotów zewnętrznych;
2) skierowania na badania diagnostyczne lub konsultacje;
3) zaświadczenia;
4) orzeczenia;
5) opinie lekarskie;
6) karty przebiegu ciąży
7) zwolnienia lekarskie.
- Wewnętrzną dokumentację zbiorczą stanowią w szczególności :
1) rejestr przyjętych pacjentów – w formie elektronicznej;
2) rejestr zabiegów wykonywanych w gabinecie zabiegowym – w formie elektronicznej i papierowej;
3) rejestr nieprawidłowych wyników badań – w formie papierowej;
4) rejestr zdarzeń medycznych niepożądanych – w formie papierowej;
5) rejestr pobranych badań laboratoryjnych – w formie elektronicznej.
- Provita 001 prowadzi archiwum dokumentacji medycznej pacjentów.
- Obowiązkiem Provita jest ponadto:
1) prowadzenie sprawozdawczości i statystyki medycznej;
2) rejestracja zgonów oraz ich zgłaszanie do uprawnionych organów oraz wydawanie wymaganych prawem dokumentów.
- Komórką organizacyjną Provita 001 odpowiedzialną za wykonanie zadań, o których mowa w ust. 1, dla poszczególnych komórek organizacyjnych Provita jest Administracja.
- 29
- Wewnętrzna dokumentacja medyczna pacjenta, któremu Provita 001 udzieliło świadczenia zdrowotnego, stanowi własność Provita 001.
- Wewnętrzna dokumentacja medyczna pacjenta, któremu zakończono udzielać świadczenie zdrowotne przekazywana jest do archiwum.
- 30
- Podmiot udostępnia dokumentację medyczną pacjentom, ich przedstawicielom ustawowym lub osobom przez nich upoważnionym a także osobom bliskim oraz innym podmiotom lub organom uprawnionym na podstawie art. 26 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
- Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
1) do wglądu w Provita 001;
2) poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów, kopii lub wydruków;
3) poprzez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta;
4) za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
5) na informatycznym nośniku danych.
- Kopię dokumentacji medycznej udostępnia się na wniosek o wydanie dokumentacji. Provita 001 zobowiązana jest do wydania kopii dokumentacji medycznej bez zbędnej zwłoki, jednakże nie później niż w terminie 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
- Udostępnianie dokumentacji medycznej następuje w trybie zapewniającym zachowanie poufności i ochrony danych osobowych.
- Udostępnianie pacjentowi, jego przedstawicielowi ustawowemu lub osobie przez niego upoważnionej dokumentacji medycznej zbiorczej następuje w sposób, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, poprzez wskazanie jedynie tych informacji, które dotyczą pacjenta objętego indywidualnym wnioskiem.
- W przypadku wydania na żądanie uprawnionych organów i instytucji oryginałów dokumentacji medycznej w Provita 001 należy pozostawić kopię lub pełny odpis wydanej dokumentacji.
- 31
- Za udostępnianie dokumentacji medycznej w formie wyciągów, odpisów, kopii albo wydruków Podmiot pobiera opłatę. Wysokość opłaty określa cennik stanowiący załącznik nr 2 do Regulaminu.
- Opłaty, o której mowa w ust. 1, nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie i w sposób, o którym mowa w ust. 1 lub w związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
- 32
- Provita 001 gromadzi i przekazuje płatnikom finansującym świadczenia zdrowotne udzielane pacjentom dane osobowe dotyczące pacjentów uprawnionych do świadczeń zdrowotnych w ramach posiadanego ubezpieczenia.
- Zakres danych dotyczących pacjentów, którym świadczenia zdrowotne zostały nieodpłatnie udzielone w ramach posiadanego przez nich ubezpieczenia oraz zasady ich przekazywania, ustala uprawniony płatnik w umowach zawieranych z Provita 001 na wykonanie określonych w nich świadczeń zdrowotnych.
- Zakres danych umieszczanych w indywidualnej i zbiorczej wewnętrznej dokumentacji medycznej prowadzonej przez Provita 001 określają odrębne przepisy.
- Ruch chorych może być rejestrowany za pomocą systemu ewidencji elektronicznej.
- Zbiory informacji sporządzone i utrwalone na komputerowych nośnikach informacji prowadzone są z zachowaniem selektywności dostępu do zbioru informacji, w sposób uniemożliwiający dostęp osobom nieuprawnionym oraz zapewniający ochronę przed zniszczeniem i utratą.
- PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA; REKLAMACJE
- 33
- Pacjentowi korzystającemu ze świadczeń zdrowotnych przysługują prawa określone w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz w przepisach odrębnych.
- Informacja o prawach pacjenta udostępniana jest w Provita 001 poprzez:
1) okazanie przepisów ustawy, o której mowa w ust. 1, na wniosek pacjenta;
2) umieszczenie spisu praw pacjenta w miejscu ogólnodostępnym.
- 34
- Obowiązkiem lekarza jest udzielić pacjentowi wszelkich informacji niezbędnych do świadomego wyrażenia zgody na poszczególne świadczenia zdrowotne.
- W przypadku, w którym pacjent odmawia poddania się badaniom diagnostycznym lub świadczeniom zdrowotnym, lekarz obowiązany jest poinformować pacjenta o negatywnych następstwach, które mogą wyniknąć z niewykonania świadczenia. Jeżeli pacjent nadal odmawia poddania się badaniom diagnostycznym lub świadczeniom leczniczym zleconym przez lekarza, lekarz ma prawo zwrócenia się do pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego o złożenie stosownego oświadczenia na piśmie.
- 37
- Pacjent do momentu ukończenia 18 roku życia korzysta ze świadczeń zdrowotnych jedynie w obecności przedstawiciela ustawowego.
- Pacjent może być przyjęty na planową wizytę w obecności opiekuna faktycznego, o ile przedstawiciel ustawowy wyrazi na to zgodę w formie pisemnej lub ustnej.
- Pacjent pomiędzy 16 a 18 rokiem życia może być przyjęty bez przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego, o ile przedstawiciel ustawowy wyrazi na to pisemną zgodę.
- 38
Wszystkie okoliczności związane z udzieleniem zgody przez pacjenta lub jej odmową podlegają wpisowi do historii zdrowia i choroby pacjenta.
- 39
- Provita 001 informuje pacjenta, że warunkami ustalenia rzeczywistego stanu zdrowia pacjenta są:
1) udzielanie prawdziwej i możliwie pełnej informacji o swoim stanie zdrowia, dolegliwościach, objawach i okolicznościach ich powstania bądź odczuwania;
2) okazywanie na wezwanie lekarza wyników badań lub dokumentacji medycznej z innych podmiotów leczniczych;
3) wykonywanie zalecanych badań diagnostycznych.
- Provita 001 informuje pacjenta, że warunkiem skuteczności leczenia jest przestrzeganie zaleceń lekarza.
- Pacjenci są przyjmowani wg kolejności zapisania się na wizytę, jednakże o ostatecznej kolejności przyjęć decyduje lekarz na podstawie oceny stanu zdrowia czekających pacjentów.
- Provita 001 informuje, że nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy wartościowe należące do pacjenta, w tym okrycia wierzchnie.
- 40
- Do obowiązków pacjenta należy:
1) przestrzeganie regulaminu Provita 001;
2) przestrzeganie zakazów obowiązujących w Provita 001;
3) przestrzeganie zasad higieny osobistej;
4) stosowanie się do przepisów o bezpieczeństwie, higienie i zagrożeniu pożarowym;
5) posiadanie przy sobie dokumentu potwierdzającego tożsamość;
6) szanowanie mienia Provita 001.
- Pacjent może zostać zobowiązany przez pracownika recepcji lub osobę z personelu medycznego do okazania dokumentu potwierdzającego tożsamość. W razie braku okazania lub odmowy okazania takiego dokumentu personel może odmówić zarejestrowania na wizytę lub przeprowadzenia wizyty.
- Korzystanie przez pacjentów z telefonów komórkowych powinno się odbywać w sposób nie stwarzający uciążliwości dla innych pacjentów i personelu medycznego. Zabrania się prowadzenia rozmów telefonicznych w czasie wizyt.
- 41
- Zakazuje się na terenie Provita 001 prowadzenia wszelkiej działalności akwizycyjnej i handlowej bez uzyskania uprzedniej zgody Kierownika.
- Zakazuje się palenia tytoniu, w tym papierosów elektronicznych, spożywania alkoholu oraz używania jakichkolwiek środków psychoaktywnych na terenie Provita 001.
- 42
- Pacjent jest obowiązany zgłosić się w rejestracji Provita 001 na minimum 10 minut przed planowaną godziną wizyty w celu zarejestrowania się w recepcji.
- W przypadku spóźnienia się pacjenta na wizytę, lekarz ma prawo: przyjąć go w wyznaczonym przez siebie czasie albo odmówić przyjęcia go na wizytę.
- W przypadku niemożności stawienia się na umówionej wizycie pacjent jest obowiązany do powiadomienia o odwołaniu wizyty. Provita 001 ma prawo żądania przedpłaty na kolejne wizyty wobec pacjenta, który 3-krotnie nie poinformował wcześniej o odwołaniu wizyty i nie stawił się na wizytę.
- W przypadku agresywnego lub niezgodnego z zasadami współżycia społecznego zachowywania się pacjenta, lekarz ma prawo odmówić realizacji usługi.
- Jeżeli w trakcie wizyty zostały zrealizowane dodatkowe świadczenia pacjent obowiązany jest zgłosić się w recepcji w celu uiszczenia należności.
- 43
- Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych w Provita 001, ma prawo do złożenia reklamacji.
- Reklamacje składa się w formie pisemnej, ustnej w rejestracji, telefonicznej lub na adres mailowy [email protected].
- Odpowiedź na reklamację jest udzielana listownie lub mailowo w terminie 14 dni roboczych od dnia złożenia reklamacji, z zastrzeżeniem ust. 4.
- W sprawach zawiłych lub w przypadkach wymagających podjęcia czynności wyjaśniających lub skierowania wystąpienia do innych jednostek lub instytucji odpowiedź na reklamację powinna być udzielona w terminie 1 miesiąca od dnia złożenia reklamacji. W wyjątkowych przypadkach termin ten może być przedłużony na okres do 2 miesięcy.
VII. ZASADY WSPÓŁPRACY Z LEKARZAMI
- 44
Obowiązkiem osoby wykonującej zawód medyczny w Provita 001 jest w szczególności:
1) punktualne rozpoczynanie pracy zgodnie z ustalonym grafikiem wizyt;
2) informowanie o planowanych nieobecnościach w pracy z minimum 2-tygodniowym wyprzedzeniem;
3) prowadzenie dokumentacji medycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wytycznymi Provita 001;
4) weryfikacja grafiku wizyt w celu wykluczenia możliwości pominięcia pacjenta umówionego na wizytę;
5) informowanie na piśmie o problemach powstałych przy wykonywaniu świadczeń zdrowotnych, w tym o sporach z pacjentami w związku z wykonywanymi świadczeniami zdrowotnymi;
6) stosowanie się do zasad bezpieczeństwa systemu IT Provita 001 (logowanie, wylogowywanie się po zakończeniu wizyty lub nieprzekazywanie danych logowania osobom trzecim);
7) weryfikowanie tożsamości pacjenta zgłaszającego się na wizytę;
8) informowanie pacjentów o dopłatach za wykonane dodatkowo świadczenia i konieczności ich uiszczania;
9) noszenie odpowiedniej odzieży medycznej;
10) zwrot klucza do gabinetu lekarskiego oraz dokumentacji medycznej do recepcji po zakończeniu pracy;
11) uczestniczenia w szkoleniach organizowanych przez Provita 001.
- 45
Osobom wykonującym zawody medyczne nie wolno:
1) pobierać jakichkolwiek opłat od pacjentów lub ich rodzin z tytułu wykonywania świadczeń zdrowotnych;
2) przyjmować przedstawicieli handlowych firm farmaceutycznych bez uprzedniej zgody Kierownika Provita 001;
3) skracać czasu trwania wizyt;
4) udzielać świadczeń zdrowotnych pacjentom niezarejestrowanym, z wyjątkiem sytuacji, o których mowa w art. 30 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty;
5) przekazywać jakichkolwiek danych pacjentów do podmiotów lub osób trzecich niewspółpracujących z Provita 001.
VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- 47
- Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania przez osoby zarządzające Provita 001.
- Z treścią Regulaminu zostają zapoznani wszyscy pracownicy Provita 001.
- Zmiany Regulaminu będą wprowadzone pisemnie i podawane do wiadomości pracowników i pacjentów.